1e week in Igelfors - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu 1e week in Igelfors - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu

1e week in Igelfors

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

18 Juli 2007 | Zweden, Igelfors

We zitten nu bijna een week in Igelfors. De Dvd van het afscheidsfeestje hebben we nog niet kunnen bekijken. De tv en de dvd-speler staan wel aangesloten, alleen kan ik de dvd van het feestje niet meer vinden. Zit echt nog wel ergens tussen. Ga van de week nog wel even hard zoeken. Ik weet zeker dat we die dvd mee hebben genomen.

Van het geld gekregen op het afscheidsfeestje hebben we gister een hogedrukreiniger gekocht. Leek ons toch wel erg handig om dat ding te hebben.

We hebben nog geen Internet aansluiting in ons huis. Ik zit nu in mijn kamer in Örebro. Ben daar nu ook aan het wassen, want de wasmachine is ook nog niet aangesloten. Ook ben ik meteen deze kamer een beetje aan het opruimen, want eind juli moet ik de kamer weer uit. Afgelopen zaterdag waren we op pad voor een Internetverbinding. We waren bij Telenor voor draadloos Internet. Bleek dat we geen abonnement konden afsluiten omdat we geen persoonsnummer hebben hier in Zweden. We staan dus niet geregistreerd en onze Nederlandse paspoorten werden niet geaccepteerd. Uiteindelijk was het maar goed dat het niet door ging bij Telenor, want wij hadden onze twijfels over een 2-jaar durend contract. Zitten we twee jaar aan Internet vast, terwijl wij nog helemaal niet weten hoe de toekomst gaat verlopen. Onze buurman raadde gister aan om bij Finet langs te gaan. Dat is een communale internetverbinding in Finspång en omstreken. Daar zijn wij meteen vanmorgen naar toe gegaan. Daar was het geen probleem dat we geen persoonsnummer hadden. Ook hebben we 3 maanden opzegtermijn. Helaas moeten we wel 4 weken wachten voor het Internet geïnstalleerd is....

De kachel en de schoorsteen zijn door de schoorsteenveger afgekeurd. Er kwam rook uit de rookkanaal uit plekken waar het niet uit hoort te komen. Wij waren er van uitgegaan dat de ene tegelkachel (hele grote kachel van witte tegels) wel goed was, dat zei de oude eigenaar immers. Ook stond dat in de advertentie van het huis. Freek heeft gister de oude eigenaar gebeld. Deze oude eigenaar zou ons bellen voor een oplossing. Maar, tot nu toe nog niets van hem gehoord.

Een week geleden heb ik in de krant gestaan. Ik liep in Finspång en toen vroeg een vrouwtje van de krant of ze mij een vraag mocht stellen. Ze zei dat er elke dag in de krant een kolom staat met 5 mensen die een vraag beantwoorden. De vraag van haar was toen waar ik had leren zwemmen. Ik vertelde dat ik dat in Zwitserland had geleerd. Daarna vroeg ze waar ik vandaan kwam. Ik zei uit Igelfors, dat we daar net een huis hadden gekocht. Dat vond het vrouwtje van de krant erg interessant natuurlijk. Of ze een keer een interview mocht afnemen. Nou, zo gezegd zo gedaan en de volgende dag stond ze op de stoep voor een interview. Hieronder de link van het stuk in de krant.

http://www.folkbladet.se/GEN_Utmatning.asp?ArticleID=1578439

Het halve dorp heeft het artikel gelezen, we horen het regelmatig. Vanmorgen zei de man die ons hielp in Finet voor de internet aansluiting: `jullie zijn toch die Nederlanders van in de krant?´. Erg grappig.

Vanmorgen was ik Marit aan het uitlaten in het bos tegenover ons huis. Kwam ik een vrouw uit het dorp tegen. Zij vond het erg leuk dat er een jong stel met een hond in hun dorpje kwam wonen. Zij zei dat we het oudste huisje uit het dorp hadden. In ons huis lag ook een houten plank met daarop met potlood de koopovereenkomst uit 1875! Waarschijnlijk heeft op de plek dus al vanaf 1875 wat gestaan. Op de koopovereenkomst die wij hebben ingevuld toen we het huis kochten staat dat het huis dateerd uit 1904. Dus dat vrouwtje in het bos kan best gelijk hebben dat we het oudste huisje hebben. Ze vond ook dat ik goed Zweeds sprak. Haha.... Nou, ik ben blij dat ik me verstaanbaar kan maken. Alhoewel het spreken steeds beter gaat (en dat zonder cursus!).

Van de week hebben we veel opgeruimd en ingericht. We hebben gister het gras gemaaid, met de grasmaaier van de buurman (was zo enorm hoog). We hebben ook de voordeur al blauw geschilderd en de deur van ons balkon boven staat al in de grondverf. We gaan gestaagd verder! Het voelt nu wel als ons huisje. Alles werkt en het is aardig ingericht. Nu aleen het opknappen nog!

Hier wat foto´s van de geschilderde voordeur en tijdens het grasmaaien van onze tuin.

  • 18 Juli 2007 - 17:22

    Ida:

    Hi Ilse,

    Wat leuk allemaal. Wat vervelend van de schoorsteen zeg! Maar dat zal wel opgelost worden. Jullie zullen voorlopig nog wel bezig zijn.

    Liefs
    Ida

  • 18 Juli 2007 - 17:24

    Rob:

    had je dat hek niet even recht op kunnen zetten voordat je ging maaien, zo kan ik het ook (niet)

  • 18 Juli 2007 - 18:46

    Marion En Wout:

    Lieve avontuurzoekers,
    Wat een leven hebben jullie! Wout is nog steeds een beetje wanhopig dat Robert niet meer komt werken bij Agatech. Maar als we de foto's zien en de prachtige verslaggeving volgen, gunnen we jullie alle geluk van de wereld. Mooie lavendel blauwe deur, doet me denken aan de Ardeche. Nu maar hopen dat de kachel en schoorsteen snel weer kunnen branden.
    Veel succes en we denken aan jullie.
    Hartelijke groetjes Wout en Marion (Jaap en Tonnie ook)

  • 19 Juli 2007 - 07:08

    Rianne:

    He Ilse,
    nu dus een echte officiele beroemdheid in igelfors, al was je dat natuurlijk al wel... want, in de krant of niet, jullie vallen toch wel op als jong nieuw stel.

    Leuk dat het opknappen nu lekker vordert. dit weekend gaan wij laminaat leggen, althans de mannen natuurlijk, en dan gaat het ook allemaal heel hard.
    Ook ons huisje voelt al steeds meer als thuis.

    xx Rianne

  • 19 Juli 2007 - 07:56

    Marco:

    Hej wat leuk allemaal! Gaaf dat artikel i de krant! Succes met het huis en als we nog ergens mee kunnen helpen, zeg je 't maar :)

  • 21 Juli 2007 - 08:06

    Claudette:

    Hey Ils en Robert,

    Leuk om jullie zo een beetje te kunnen volgen! Grappig dat je daar in de krant stond, goed voor de aanspraak op straat. Ik begrijp alleen bijna niets van wat er geschreven is...
    Succes met het opknappen!! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Dag allemaal, Per half april ben ik in Zweden.... Via deze site zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen en belevenissen in Zweden!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 111119

Voorgaande reizen:

18 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: