Internet thuis! - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu Internet thuis! - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu

Internet thuis!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

03 Augustus 2007 | Zweden, Igelfors

Zo, we kunnen internetten vanuit ons eigen huis. Finet had ruim twee weken geleden gezegd dat het aansluiten van internet wel 4 weken duurde. Maar, gister hebben ze ons al aangesloten. Erg mooi, want ik moest afgelopen woensdag mijn studentenkamer leeg en schoon achterlaten. Dus daar had ik ook niet meer kunnen internetten. Mooi dat het nu vanuit ons eigen huis kan.

De hogedrukreiniger hebben we al flink gebruikt. We hebben zo´n week of 2 terug ons hele huis afgespoten. De oude verfresten vlogen er zo af. Na een dag drogen kon op het schone hout nieuwe verf komen. Het hele huis is ondertussen al rood geschilderd. Ook zijn er al wat kozijnen geschilderd. We hebben van een buurman een hele hoge ladder kunnen lenen, dus dat ging goed. Onder de nok, wat andere kozijnen, onze veranda en de garage moeten nog geschilderd worden. Op dit moment zijn we hard bezig met het afzetten van onze tuin. Marit de hond zit nu aan een lange lijn aan een pin, dus die kan niet los rondlopen. We hopen dit weekend het hek af te hebben, zodat Marit lekker los kan rond rennen. Onze tuin is stukken beter. Het gras maaien we regelmatig met een eigen grasmaaier. Nu met dat hek wordt het echt een mooie tuin!

Volgende week komt een man buizen in onze schoorsteen stoppen. Via die buizen gaat de rook naar buiten. Dure grap, maar is echt noodzakelijk. Zonder kachels kunnen we echt niet. Van de week beginnen deze mannen (er komen er twee) met een buis vanuit de keuken. In de keuken staat nog geen kachel. We willen daar een vedspis. Dat is een fornuis van hout. Toen wij in dit huis kwamen, was de oude spis eruit gehaald (blijkt dat één van onze buren dat ding eruit gesloopt heeft). Wij willen er graag een terugplaatsen. Hier in het dorp staat een heel oud, klein, half vergaan huisje. Robert heeft daar even ingekeken omdat de deur open stond en de ramen ingegooid waren. In dat huisje staat precies zo´n fornuis die we willen. Morgen gaan we naar de eigenaar van het huisje en vragen of wij dat fornuis kunnen overnemen. Aangezien de kachel in de woonkamer (een tegelkachel) dus ook opgeknapt moet worden, een er een droogtijd is van een paar maanden van het cement, beginnen we maar met een kachel in de keuken. Een kachel en de buis is daar zo geplaatst. Dan hebben we het in ieder geval warm in de keuken deze winter!

We spreken heel veel mensen uit het dorp. Erg leuk. De mensen komen (waarschijnlijk uit nieuwsgierigheid) zelf naar ons toe om een praatje te maken. Het begrijpen en het spreken van het Zweeds gaat ons steeds beter af. Gister zijn we met één van onze buren een wandeling wezen maken. Van de week hebben we met een andere buurman (man van zo´n 80 jaar) frambozen geplukt. We hebben in die 2 jaar dat we in Maurik gewoond hebben, eigenlijk nooit met buren gesproken. Hier komen ze zelf naar ons toe! Raar om dat mee te maken. Alle mensen vinden dat het huis al heel mooi is geworden.

Hierbij wat foto´s van het roodschilderen van het huis, van de kaartjes die we van jullie hebben ontvangen (de kaartjes staan op een zelfgemaakt tafeltje waar de vedspis moet komen) en van het plaatsen van het hek.

• 03 Augustus 2007 - 22:37

Ida:

Hi Ilse,

Wat ziet het er allemaal mooi uit. Ons plan is om in oktober naar Zweden toe te komen dus we komen ook zeker bij jullie kijken hoor!!
    Hier gaat alles goed. Ilse heb je ook een normaal mailadres? Wil je die een keer geven?

Liefs
    Ida

• 06 Augustus 2007 - 10:03

Jan:

Kicke hoor! Hopelijk zitten jullie er inderdaad van de winter warm genoeg bij!

Best apart eigenlijk om je nu midden in de zomer al druk te maken over dat soort dingen :).

• 07 Augustus 2007 - 15:58

Wout En Marion:

Zijn hartstikke blij voor jullie, ziet er geweldig uit. Maar toch... ziet Wout liever dat Robert zo staat te zwoegen bij Agatech. Hij mist je echt en werkt nu 2x zo hard om alles op tijd af te maken voordat wij op vakantie gaan (18/8). Jaja, ook wij hebben weleens vrij en gaan een week naar de Ardeche, Wout gaat mij leren vissen. Jaap gaat varen op zijn stekkie. Dankzij de zelfgebouwde dakinstallatie van Wout is het zwembadwater bij ons 28º en we kunnen nu heerlijk badderen na een dag hard werken.
    Hartelijke groetjes van Wout en Marion

• 07 Augustus 2007 - 18:46

Marieta:

Hoi Ilse,
    Bedankt voor de kaart.
    Jullie zijn er druk mee bezig, maar het ziet er al leuk uit.

Groetjes Marieta

• 07 Augustus 2007 - 22:50

Niels:

Komt goed daar!
    Succes met alles.

Als er hulp nodig is, dan moet je het zeggen. 2x tanken en ik ben er ;-)

groeten, 't broertje