Zweedse auto - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu Zweedse auto - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu

Zweedse auto

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

07 Oktober 2007 | Zweden, Igelfors

Vandaag hebben we een Zweedse auto gekocht. Gister waren we al bij wat auto´s wezen kijken, maar het was allemaal net niets. Vanmorgen vroeg zaten we weer op Blocket (de Zweedse Marktplaats) te kijken naar een auto en om 9.20 werd hij aangeboden. Wij meteen contact opgenomen en in de auto gesprongen zodat we 1,5 uur later bij de auto eigenaar voor de deur stonden. Mooie auto, niet te veel roest, voor niet te veel geld. Precies wat we nodig hadden!!! Helaas is het een sedan en geen station... We gaan dus nog op zoek naar een station, want als de hond mee gaat, moeten we een station hebben. De twee auto´s op Nederlands kenteken gaan eind deze maand naar Nederland. Nu wordt het veel goedkoper want de wegenbelasting is hier zo´n 200 euro per jaar (ipv 100 euro per maand voor mijn oude Volvo 245 op diesel).

Nu we een persoonsnummer hebben, hebben we ook een pasje van het ziekenfonds thuisgestuurd gekregen. Even van de week informeren of we nu echt verzekerd zijn (ook voor de tandarts) en dan kan onze Nederlandse verzekering er ook uit. Is hier ook veel goedkoper!

Ze zijn nog steeds niet begonnen met de graafwerkzaamheden voor de oprit die we met grind willen hebben. Dat is typisch Zweeds.... Het duurt lang voordat je iets voor elkaar krijgt hier. Nu we het hier open hebben liggen en onze buurman kwam informeren over de wateraansluiting hebben we besloten om ook de wateraanvoer en -afvoer om te gooien. We hebben nu een afvoer in een septictank (de wc) en een tweekamerbron. Zo´n tweekamerbron zijn twee putten waar het water in bezinkt. De septictank stinkt en de tweekamerbron is verouderd dus gaan we over naar de kommunale avlopp (gemeentelijke afvoer/riolering). Onze schuinachterbuurman (de loodgieter)had een oude kaart van Igelfors uit 1978 met alle water- en rioolleidingen. Stond op die kaart dat ons huis in in die tijd gemeentelijke aan- en afvoer had.... Aankomende donderdag komen ze hier beginnen met de graafwerkzaamheden en dan gaan ze zo diep graven dat de oude leidingen boven komen. Dan gaat de loodgieter er naar kijken en wat nieuwe leidingen (van kunstof) erin leggen. Als het goed is, hebben we donderdag of vrijdag dus riolering en kunnen de septictank en de tweekamerbronnen buiten werking gezet worden (ze worden waarschijnlijk gevuld met gras).

Zie de foto´s voor onze nieuwe Zweedse aanwinst, een Volvo natuurlijk. Voor de geïnteresseerden, het is een Volvo 760 uit 1988. Daarnaast een foto van een deel van de tweekamerbron (één put) die hopelijk snel niet meer vult met ons afvalwater en een foto van de deksel van de septictank (onder het vogelhuisje). Vrijdag waarschijnlijk meer verhaal over de afvoer....

• 07 Oktober 2007 - 20:28

Ida:

Hallo,

Mooie auto hoor! Hoop dat jullie er plezier van hebben.

Liefs
    Ida

• 09 Oktober 2007 - 21:28

Richard:

Pffffff, kan ik onze auto's niet op zweeds kenteken zetten. betaal me hier scheel aan wegenbelasting!

M'n oude baas reed vroeger ook in zo'n model. Volvo 850 oid. In elk geval veel veilige kilometers toegewenst!

Groet,
    Richard

• 11 Oktober 2007 - 17:17

Fam Krol:

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. En dat jullie er nog veel plezier aan mogen beleven. We vinden het trouwens wel een beetje een goude koets.
    We missen alleen het kroontje bovenop.

groetjes de krollen.