Svensk för invandrare - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu Svensk för invandrare - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu

Svensk för invandrare

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

19 Augustus 2007 | Zweden, Igelfors

Afgelopen week ben ik achter een Zweedse talen cursus aangegaan (svensk för vuxna invandrare). Ik ben bang dat een baan er voor mij er zo 1,2,3 niet in zit omdat ik een te `vage` opleiding gedaan heb en omdat ik de taal niet goed spreek. Ik heb eerder gesolliciteerd als au pair, als reklame uitdeler en bij de Mac maar dat leverde allemaal niets op. Een goede talencursus is dus echt noodzakelijk. Wij van de week naar het volwassenenonderwijs in Finspång. Die vrouw zei dat ik mee kon doen met de 2e groep (ze had het over niveau D). Ze vond dat ik al zoooo goed Zweeds sprak. Ik zei dat ik pas in september wilde starten en vroeg of ik een boek van het niveau onder mij mocht hebben, zodat ik dat vast kon gaan oefenen. Nu heb ik dat boek van haar gehad (Bra början 2 heet het) en ik vond het best pittig. Nu ga ik morgen maar weer naar die opleidinginstantie vragen of ik he boek van niveau 1 mag. Ik ga liever `blanco` starten en dan snel door de stof heen die ik al wel weet. Het probleem is echt de grammatica. Robert en ik kunnen ons prima redden. We spreken vaak met de buren en dat gaat goed, maar grammaticaal lijkt het nog nergens op. De opleiding (en de boeken) kost niets. De bedoeling van de cursus op niveau 2 is dat je 2 dagen in de week praktijk hebt (je loopt ergens stage) en dat je 3 dagen in de week les hebt (van 8 tot 14.00uur). Morgen dus vragen of ik dat 1e boek kan krijgen.

Verder hebben we heel hard geschilderd. Alleen nog maar de buitenkant van het huis. We rijden van de week naar Nederland, en komen `pas` in september terug. We wilden graag voor dat we weg gaan het hele huis van buiten geschilderd hebben.... Dat is helaas niet gelukt. De witte lijsten op de hoeken van het huis moeten nog geschilderd worden. Het hek om het terras en de nokken moeten nog in de aflak.Dat dan maar in september doen, als het weer het toe laat.
Verder hebben we vandeweek op het dak gezeten om wat pannen te vervangen. Toen het een paar dagen daarvoor heel hard heeft geregend en gewaaid, was het op de zolder drijfnat geworden. Dus tijd voor actie! Na het vervangen van de pannen hebben we nog een flinke bui gehad, en gelukkig bleef de hele zolder droog!

Morgen komen ze een buis in de schoorsteen plaatsen. Ze belden net op (bedrijfje hier in het dorp) dat ze morgen ochtend komen. Ik vroeg hoe laat ze kwamen. Ze komen morgen om 6.30. Ik dacht echt dat ze een grapje maakten. Maar toen bedacht ik me dat meer Zweden zo vroeg beginnen!

Hier wat foto´s van het schilderwerk en de werkzaamheden op het dak.

  • 19 Augustus 2007 - 20:06

    Ida:

    Hallo Ilse,

    Fijn dat de zolder droog blijft! Vervelend dat jullie nog geen baan hebben. Als jullie de taal beheersen zal dat zeker gaan lukken hoor! Jullie huisje ziet er erg gezellig uit. In september pas terug...lijkt heel lang maar dat is weer zo. Wij zijn nog steeds van plan om in oktober te komen. Ben erg benieuwd en vind het ook leuk om jullie weer te zien. Succes morgen, wel vroeg maar ach...

    Liefs
    Ida

  • 20 Augustus 2007 - 21:17

    Mariel:

    heey,
    heb je steeds net gemist volgens mij als je online bent..
    wanneer ben je precies dan weer in nederland??
    wil ook nog steeds een keertje komen kijken hoor bij je in zweden..
    en wat is nou precies je nieuwe adres??
    of heb ik daar toevallig overheen gelezen..

    veel liefs mariel

  • 25 Augustus 2007 - 15:45

    Iris:

    hey ilse,

    jullie hebben echt een heel leuk huis ;)
    ik heb even naar de foto's gekeken, maar het ziet er echt al veel gezelliger uit als toen jullie het net gekocht hadden :D
    hier gaat het ook allemaal goed, ik ga zo even romany proberen te longeren.

    tot dinsdag!

    groetjes iris

  • 12 September 2007 - 20:09

    Richard:

    Hoi Ilse & Robert,

    Even snel jullie weblogs gelezen. de bouwactiviteiten gaan gestaag door zo te zien! Goed man! Hoorde deze week op bnr.nl dat vorig jaar 1300 nederlanders
    naar zweden zijn vertrokken. Stijging
    van 40% tov van 2005.

    Er is veel werk in de zorg en overheid.
    mogelijk moet je t in die hoek zoeken.
    veel succes met alle "start-up" activiteiten.

    De taal komt vanzelf... even geduld!

    Keep good!
    Richard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Dag allemaal, Per half april ben ik in Zweden.... Via deze site zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen en belevenissen in Zweden!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 111116

Voorgaande reizen:

18 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: