Het weer, auktion, Zweedse vergaderingen, voetval - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu Het weer, auktion, Zweedse vergaderingen, voetval - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu

Het weer, auktion, Zweedse vergaderingen, voetval

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

14 Juni 2008 | Zweden, Igelfors

Ik ben al weer bijna twee weken terug in Zweden, na een klein weekje Nederland. Toen ik in Weeze (Duitsland) uit het vliegtuig stapte had ik het idee dat ik in onze eigen badkamer stond. Voor de mensen die nooit bij ons in de badkamer hebben gestaan: onze badkamer heeft geen afzuiger en is vrij klein. Als je onder de douche staat (of er na) is het erg warm, klam en benauwd. Toen ik uit het vliegtuig stapte voelde het net zo: warm, klam, benauwd en het regende ook! Dat klamme weer is de hele week geweest (met zelf onweer, flinke regenbuien). DAT weer ben ik helemaal niet meer gewend! Hier is het wat zonnig, koeler, weinig sluierbewolking zoals toen in Nederland en absoluut NIET benauwd!

Afgelopen week zijn er hier in de buurt (20 km afstand) fikse bosbranden geweest. Zeker 220 hectare bos is in vlammen opgegaan. Het gras is ook enorm uitgedroogd, want het heeft hier amper geregend de afgelopen maanden.

Nu het lekker weer is, zijn we buiten aan de slag gegaan. De windveren en de overhangen van het dak zijn bijna overal geschilderd. Nu gaan we beginnen aan de witte hoeklijsten.

Vandaag zijn we op een auktion geweest. Dat is een veiling. Het was op een boerderij. Er zijn daar nieuwe mensen komen wonen en zij verkochten vandaag via de auktion meubels, gereedschappen, oude spulletjes enz. Het was grappig om te zien hoe het er aan toe ging. Eerst kon iedereen rondlopen (de spullen lagen gewoon in de tuin en in de schuur) en kijken wat er aangeboden werd. Daarna begon een man steeds een voorwerp te pakken en begon hij met een bod. Daarna kon je je hand opsteken als je interesse had en ging de prijs omhoog. Ik stond versteld van dat alles verkocht werd! Zelf hebben we niets gekocht, we hebben al genoeg rommeltjes!

Afgelopen woensdag was er (weer) een vergadering van de bibliotheek/café hier in het dorp waar ik vrijwilligers werk doe. Zo´n Zweedse vergadering is echt nutteloos. Er wordt een beetje overlegd heen en weer, maar belissingen nemen ho maar! Toen kwam ik met mijn visie (en dat was tegen hun ideeën in) en iedereen maar ja en amen knikken. "Ummmm.... daar zullen we het de volgende keer wel even over hebben." Na twee uur vergaderen waren we nog geen steek opgeschoten! Wat heb je dan aan zo´n vergadering? De volgende dag kwam ik één van de vrouwen tegen die ook bij de vergadering was. Ze vroeg me wat ik van de vergadering vond. Ik zei dat ik het maar nutteloos had gevonden. Ze zei toen: "Ja, zo zijn wij Zweden nou eenmaal, wij kunnen geen beslissingen nemen. Daarom ben ik zo blij dat jullie als frisse wind hier door het dorp razen. Jullie Nederlanders zeggen precies waar het op slaat en wat jullie willen." Het is leuk om te weten en te merken dat wij geaccepteerd zijn/worden in Igelfors. Volgende week is het Midzomer en zijn wij ook uitgenodigd bij wat mensen voor een feestje (barbecue en spelletjes spelen). Ik ben benieuwd!

Over het voetballen.... Het speelt hier in het dorp amper. Vandaag zag ik 2 mensen in Zweedse T-shirtjes lopen (ze moetsen vandaag weer spelen, helaas hebben ze verloren). Verder geen vlaggetjes, geen toeterende auto´s, gejuich of wat dan ook. Iedereen zit in zijn eigen huis voor de buis. Saai is dat wel! In Nederland speelt het voetbal veel meer. Misschien dat in een grote stad het voetbal wel populairder is!

Hier wat foto´s van de pas geschilderde daklijsten en van de auktion vandaag.

  • 15 Juni 2008 - 09:26

    Oma V.d.tempel:

    Hoi Ilse wat een mooie foto van je huisje.
    Wat een rommel bij die verkoop geen wonder dat jullie er niets gekocht hebben.Wat fijn dat je er was met de familie dag veel liefs van mij oma.

  • 15 Juni 2008 - 10:03

    Claudette:

    Wat ziet jullie huis er mooi uit op de foto!!
    Goed te horen dat de mensen uit het dorp het fijn vinden dat jullie zijn gekomen, anders kan je je er denk ik heel vervelend voelen. Leuk ook dat jullie voor het feest zijn uitgenodigd, bevestigt dat maar weer!
    Het zou nog een Nederlands-Zweedse kwartfinale kunnen worden geloof ik, gaan jullie dan in het geel of in het oranje?? Xx

  • 18 Juni 2008 - 11:13

    Hanneke:

    Hoi Ilse,

    Vandaag kwam ik weer op je site terecht en wat leuk om te zien dat jullie stapje voor stapje een steeds mooier plekje aan het creeeren zijn! Ik woon samen met mijn vriend in Utrecht Overvecht, tussen alle flats, dus dat is een heel ander uitzicht ;)

    Lukt het een beetje om een baan te vinden? Als ik het zo hoor is het nog best lastig. Enig idee waar dat aan ligt? Ik ben nu aan het afstuderen bij de Provincie Gelderland. Na zes jaar studeren, ruim een jaar in het buitenland wonen en van master switchen mag het ook wel echt gebeuren. Ik ben benieuwd hoe het is om een baan te moeten zoeken. Mijn vriend en ik denken er ook over om straks een paar jaar in het buitenland te gaan wonen. Studietechnisch moet het lukken en het lijkt me echt een uitdaging. Mijn andere buitenlandavonturen zijn nl zo goed bevallen. Maar eerst na het afstuderen 3 maandjes met zn tweetjes richting Nieuw Zeeland.

    Gaaf trouwens dat je een paard hebt! Ga je er vaak mee op stap? Het is echt een stoer beestje :)

    Heel veel succes met het klussen en integreren!

    Groetjes,
    Hanneke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Dag allemaal, Per half april ben ik in Zweden.... Via deze site zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen en belevenissen in Zweden!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 111116

Voorgaande reizen:

18 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: