Warmte, eindelijk! - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu Warmte, eindelijk! - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu

Warmte, eindelijk!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

15 September 2007 | Zweden, Igelfors

Vandaag voor het eerst een kachel aan, eindelijk warmte in huis! Ons `nieuwe` fornuis is vandaag voor het eerst aangegaan. Daar hebben we net ook macaroni op gemaakt. Van de week komen de kachelmannen nog een keer om het laatste gedeelte rond de vedspis (het houtgestookte fornuis) af te metselen. Vandaag zijn we meteen ook begonnen met een houthok. Het hout moet natuurlijk ook mooi opgeslagen worden.

De jam blijkt geen jam voor op de boterham de zijn. Meteen de dag na het maken had ik de jam op brood gedaan. Was niet te vreten! Veel te zuur. Anna en onze buurman zeiden allebei dat de jam niet op brood moest, maar dat je het moet eten in de yoghurt, op een pannenkoek of bij de Zweedse gehakballetjes (zoals bij de IKEA). Nou, in de yoghurt is het heerlijk (gelukkig, niet al het werk voor niets gedaan).

Vandaag voor het eerst een eland voor de auto gezien. Vanmiddag reden we naar de houthandel en toen stond zij zomaar op de weg! Eerst een beetje geschrokken, stond ze te kijken, daarna rende ze de weg over, omhoog de bossen in. Voor Hedwich, nu hier te gast, ook voor het eerst een eland in het wild... Maar helaas, ik kan niet garanderen dat de volgende gasten ook een eland te zien krijgen!

We weten nu waar de naam Igelfors vandaan komt. Rond 1850 kwam een smid, Sven Igelström, aan de fors (stroomversnelling) zijn vak uitoefenen. Vandaar de naam Igelfors. Igel heeft dus niets met een bloedzuiger te maken.

Zie de foto´s voor het houthok tot nu toe, hoe Hedwich en ik verf aan het afkrabben zijn en hoe Robert de vedspis voor het eerst aansteekt. Ik heb de verkeerde datum ingevuld (oktober ipv september), dus let niet op de datum!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Dag allemaal, Per half april ben ik in Zweden.... Via deze site zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen en belevenissen in Zweden!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 721
Totaal aantal bezoekers 111159

Voorgaande reizen:

18 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: