De benedenverdieping is af! - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu De benedenverdieping is af! - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu

De benedenverdieping is af!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

16 Maart 2008 | Zweden, Igelfors

De benedenverdieping is helemaal af! Vandaag de laatste plinten gekocht voor de woonkamer en deze vastgetimmerd. Ook de nieuwe vloer in de keuken ligt al weer een week! Nu is het tijd om boven te beginnen. Misschien dat we daar volgend weekend aan beginnen, anders over drie weken. Robert is over twee weken namelijk voor een weekendje in Nederland. Boven moet er heel veel gebeuren. Isoleren, deuren erin, wanden tussen de kamers. Dan behangen en schilderen en nieuwe vloeren. Als het heel goed weer is buiten, gaan we buiten aan de gang. We moeten nog wat dingen schilderen en we willen een carport bouwen. We zijn nu bezig met de bouwvergunningaanvraag van de carport. Ik ben van de week bij de gemeente geweest, maar nu blijkt dat we ongeveer één meter over de grens willen bouwen van een gebied waar eigenlijk niet gebouwd mag worden. Omdat we dus over de grens willen bouwen, moeten we de buren voor toestemming vragen. Nu is het zo dat achter ons huis huurhuizen zijn. Nu moeten we de huurmaatschappij om toestemming vragen. Van de week ben ik bij die huurmaatschappij (Vallonbygden) geweest, maar de man die ik moest hebben, was er niet. Heb meteen een mail naar hem gestuurd, maar nog steeds geen antwoord terug gehad. Anders van de week nog een keer bij de huurmaatschappij langs. Zij (en onze andere buren) moeten op papier toestemming geven dat wij een carport mogen bouwen. Dan moeten we met dat papier weer naar de gemeente om de echte bouwvergunning te krijgen.

Over mijn cursus Zweeds: Ik kreeg afgelopen vrijdag een e-mail van de vrouw die de Zweedse cursus (SFI) geeft. Of ik de test wil doen (niveau D). Deze testen zijn op 31 maart en op 1 april. De eerste dag is deel A en D en de tweede dag deel B en C en er is een gespreksoefening. Er wordt leesvaardigheid, luistervaardigheid, schrijfvaardig en spreekvaardigheid getoetst. Duurt ook twee (halve) dagen in totaal. Voor de geinteresseerden: kijk op http://www.skolverket.se/sb/d/323 voor eerdere testen. Zonder enige lessen ga ik me aan die testen wagen, maar ik verwacht ze gewoon te halen.

Rinda (het paard) heeft luis gehad. Had nog nooit gehoord van een paard met luis, maar zelfs vissen schijnen luis te kunnen krijgen. Ook twee vrouwen op de manage vertelden dat ze vroeger paarden met luis hadden gehad. Rinda heb ik drie keer gewassen met anti-luis shampo en ik heb drie keer haal box moeten reinigen. Ook heb ik haal geschoren. Ze had ook zo veel wintervacht. Helaas is dat scheren mislukt. Ze heeft nu plekken zonder haar en plekken met nog flink wat haar. Ik geloof wel dat de luizen weg zijn nu.

Zie de foto´s voor de mislukte scheerpoging op Rinda en voor de nieuwe keukenvloer (uit Nederland).

  • 16 Maart 2008 - 18:17

    Susanne:

    Ils, misschien heb je meer aan een kapperscursus;-) ipv die cursus zweeds.

  • 16 Maart 2008 - 19:59

    Jolanda:

    Het is mooi geworden Ilse......de vloer dan he...(ha ha)
    Arme Rinda wat zou hij het koud hebben zonder jasje...
    groetjes Jolanda

  • 17 Maart 2008 - 20:24

    Ilse:

    Lieve Ilse,

    Wat heb je nou gedaan met dat paard??? Echt heel zielig!!! Arm beest! Moet je eens bij Robert doen joh! hahaha Hier alles goed. Gister het afstudeerfeestje van Tom gehad. Was ontzettend leuk en gezellig!
    Ik zal een dekentje maken voor het paard voor volgend jaar hahaha.

    Liefs
    Ida


  • 18 Maart 2008 - 11:38

    Marielle:

    heey,
    heb het ook welleens gehad hoor luisjes bij een van de paarden..
    met speciaal spul van dierenarts gewssen, en na een week herhalen omdat dan de eitjes weer uitkomen.
    zet je haar nu met een deken op of is het warm genoeg daaro binnen..

    ben benieuwd..

    groetjs marielle

  • 18 Maart 2008 - 14:09

    Oma Bep:

    fijn dat alles beneden klaar is geniet er maar van, de vloer is mooi.
    het haar groeit wel weer aan als ze maar lief is .
    fijne paasdagen groetjes.
    oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Dag allemaal, Per half april ben ik in Zweden.... Via deze site zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen en belevenissen in Zweden!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 111173

Voorgaande reizen:

18 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: