Tandarts, toets en kerst - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu Tandarts, toets en kerst - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu

Tandarts, toets en kerst

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

19 December 2008 | Zweden, Igelfors

Gister ben ik voor het eerst bij een Zweedse tandarts geweest. Het draadje achter mijn tanden was vorige week losgegaan, ook had ik behoorlijk wat tandsteen. Was ook al een jaar niet bij de tandarst geweest, dus het was tijd! De eigenaar van de wei waar mijn paard staat, is tandarts en ze heeft een eigen praktijk hier in de buurt (50 km afstand!). Daar ben in ik gister dus geweest. Over de kosten: wij betalen geen ziektekostenverzekering zoals in Nederland elke maand. Hier in Zweden betaalt men als men er gebruik van maakt. Tot een bepaald maximuum. Als je elke week naar de dokter zou moeten, en je zou alles zelf moeten betalen, dan loopt het hoog op..... Maar in principe betalen we alles zelf. Ik was heel benieuwd wat ik moest betalen. Ze hebben foto´s gemaakt om te kijken of ik gaatjes had, draadje geplakt en de enorme hopen tandsteen verwijderd. Ik moest 350 kronen betalen, oftewel 35 euro. Dacht dat het veel duurder zou zijn, maar wat blijkt: mensen tussen de 20 en 30 jaar krijgen per jaar 300 kronen (30 euro) korting bij de tandarts. De behandeling kostte dus eigenlijk 650 kronen, maar in de geval dus 350 kronen. Mensen boven de 30 krijgen per jaar 150 kronen korting. Goed dat ik nog in 2008 terecht kon, dan krijg ik weer 300 kronen terug in het nieuwe jaar!

Gisteren heb ik ook een toets Zweeds gedaan. Ik heb er helemaal niets voor geleerd. Heb eerlijk gezegd nooit Zweeds geleerd uit een boek. Het is voornamelijk internette, spreken, tv kijken en luisteren naar de radio waar ik mijn Zweeds vandaan heb. Nu was ik wel benieuwd wat mijn niveau was. Dit wilde ik wel graag weten, want als ik in Zweden zou willen studeren moet ik Zweeds op niveau B hebben.

Even kort:
- SFI A tot en met D is voor buitenlanders, inburgeringcursus Zweeds
- SAS Grund komt overeen met basisschool niveau
- SAS A en daarna SAS B komt overeen met het gymnasium, middelbare school dus.

Als men in Zweden wilt studeren, moet men een SAS B dipoma hebben.

Gister dus een test gedaan en ik ging er van uit dat ik een SAS Grund test deed. Na afloop zei ik tegen de vrouw die de test afnam dat ik het behoorlijk pittig vond. Toen vertelde ze dat deze test alle niveau´s dekte (dus ook SAS B niveau).
Als ik 40 punten zou hebben, had ik SAS-grund gehaald, als ik 80 punten zou hebben, had ik SAS A gehaald en meer dan 120 punten SAS B.

Ik had 89,5 punt, dus in principe ook niveau SAS A gehaald. Per januari kan ik dus in principe een cursus Zweeds doen op SAS B niveau. Zo´n cursus duurt een half jaar en na die cursus mag ik dus in Zweden studeren....

Omdat een baan vinden met de economische crisis nu helemaal moeilijk wordt, kan ik beter maar gaan studeren. De meeste opleiding zijn gratis en ik kan ook nog studiefinanciëring krijgen. Dus ja, waarom zou ik dus niet gaan studeren? Dan doe ik ten misten nog wat nuttigs.

Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik vind het lesgeven aan kinderen van 6 jaar hier op school in het dorp erg leuk. Deze kinderen leren net lezen en schrijven. Als ik hen les zou willen geven, moet ik een lerarenopleiding doen van 3,5 jaar. Aan de andere kant heb ik natuurlijk mijn aardwetenschappen diploma. Als ik 1 jaar in Zweden studeer, kan ik lesgeven in geografie en natuurwetenschappen op een middelbare school in Zweden. Ik weet alleen niet of pubers wel zo aardig zijn. Ik ben en blijf buitenlander en zal altijd een accent blijven houden. Het zou niet leuk zijn als je als leraar uitgelachen wordt. Ik weet dat ik vroeger een lerares Engels had. Zij kwam uit Engeland en sprak echt slecht Engels. Ze werd door ons gewoon niet serieus genomen en uitgelachen! Dat lijkt me echt niet leuk.

Maar eerst moet ik dus dat diploma SAS B binnen zien te slepen.

De eerste deur boven in hal zit er in (zie foto)! Nu nog een tweede deur, behangen en een trap rek en dan is de hal klaar!

Deze kerst blijven we in Zweden. Ik moet kerstavond, 2e kerstdag en nieuwjaarsavond werken bij Mogård, met die doof-binde mensen. Ja, dat heb je al je op oproepbasis werkt, op zulke avonden word je gewoon gevraagd, want niemand anders wil werken!

Via deze manier willen wij iedereen hele fijne kerstdagen wensen en heel geen gelukkig 2009!

Onze kerstboom staat al 3 weken en is ondertussen al aan het uitvallen. Toch even een foto voor de kerstsfeer, voordat de boom helemaal kaal is.

Kortom: god jul och gott nytt år!!!

  • 19 December 2008 - 14:51

    Jan:

    Goed bezig Ilse! Lijkt me een lastige keuze. Maar heb je ook al wel gedacht aan welke banen beschikbaar zijn in de buurt? Wordt er uberhaupt geografie en natuurwetenschappen gegeven in de buurt en komt daar mogelijk wel een baan in vrij? Niet dat er net iemand van 25 is aangenomen?

    Succes in ieder geval!

    Ps. Waarom wens je iedereen heel geen goed 2009?? ;) typfoutje...

  • 20 December 2008 - 14:06

    Oma V.d.tempel:

    ilse,
    prettige kerstdagen ondanks dat je moet werken,
    en een goed en gezond
    20009.
    groeten van oma.

  • 21 December 2008 - 21:52

    Ida:

    Hoi Ilse,

    Jullie ook fijne feestdagen en een heel goed 2009!!!

    Liefs
    Ida

  • 27 December 2008 - 15:47

    Carine:

    Hoi Ilse,

    Hoe is het met je? Hebben jullie wel een witte kerst gehad? Hier in Nederland is het wel koud op het moment, met een beetje geluk kunnen we weer eens schaatsen.

    Omdat ik te laat was met het versturen van een kerstkaart willen wij jullie bij deze alvast een hele gezellige jaarwisseling toe wensen! Dat het maar een fijn en gelukkig nieuw jaar mag worden!

    Groetjes uit Leerdam,

    Sander en Carine

  • 14 Januari 2009 - 23:39

    RwA:

    Voor dat geld had ik t niet gedaan hoor...;-)

  • 15 Januari 2009 - 12:11

    Merel:

    Gefeliciteerd!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Dag allemaal, Per half april ben ik in Zweden.... Via deze site zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen en belevenissen in Zweden!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 111158

Voorgaande reizen:

18 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: