Al weer een tijd geleden - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu Al weer een tijd geleden - Reisverslag uit Igelfors, Zweden van Ilse Hees - WaarBenJij.nu

Al weer een tijd geleden

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

30 Juni 2010 | Zweden, Igelfors

Het laatste verhaal is geschreven net na nieuw jaar, dit net na midzomer. De tijd vliegt voorbij.

Ondertussen is er al weer heel wat gebeurd.....

Ik heb een half jaar stage gelopen bij de gemeente, met de hoop dat dit een baan op zou leveren. Dat is helaas nog niet zeker. Bij de gemeente worden er op dit moment geen mensen aangenomen. Nu werk ik deze zomer op het toeristenbureau en als gids bij een smederij uit 1682. Dit is natuurlijk alleen in het toeristenseizoen. Eind augustus stop ik met dit werk en dan hoop ik dat er iets anders op mijn pad komt.

Rinda en Toj, de twee paarden die in een wei vlakbij ons huis stonden, hebben we verkocht. Ik vond het toch wel erg eenzaam met die paarden in het bos. Ik heb besloten om die twee paarden te verkopen en één nieuw paard op een stalling te zetten. Het nieuwe paard is een fries (toch iets Nederlands) en we noemen hem Arre. Zie de foto.

De laatste slaapkamer boven is ook af. Helemaal geisoleerd, stroom aangelegd, nieuwe vloer, nieuwe muren en behang. Zie de foto´s. Binnen is het huis bijna klaar. De badkamer en de kelder moeten nog onder handen genomen worden. Het einde is dus in zicht.

Gisteren zijn we begonnen met het dak vervangen. Alle oude pannen er af, de oude latten en papier er af. Daarna nieuw papier, nieuwe latten en nieuwe pannen. Wat zal het huis opknappen! Zie de foto´s van de start gisteren.

Nog een raar gevalletje van de week. Ik moest een nieuw (Nederlands)paspoort. Aangezien ik een vingerafdruk moest laten maken, kon dit alleen maar in Stockholm en Malmö. Wat een geluk dat we `maar` 2 uur reistijd naar Stockholm hebben. Je zou maar uit noord Zweden moeten komen, dan ben je zo 1000 km onderweg! Ik dus een maand geleden naar Stockholm. Ze wilde het nieuwe paspoort wel opsturen. Toen het paspoort klaar was, moest ik eerst (aangetekend) mijn oude paspoort toesturen, waarna de ambassade het nieuwe paspoort naar mij toe zou sturen. Zo gezegd zo gedaan.... Niet dus.... Stond ik daar voor het postkantoor om mijn nieuwe paspoort op te halen, moest ik me identificeren om het pakketje te ontvangen. Maar ik kon me natuurlijk niet identificeren, want mijn paspoort zat in het pakketje. Heb geen Zweeds idetiteisbewijs en ook mijn Nederlandse rijbewijs geldde niet. Uiteindelijk via een ander postkantoor kon ik het pakketje krijgen. Die vrouw achte de balie herkende mij en wist dat ik mijn oude paspoort verstuurd had. Zij `durfde` het wel aan om eerst mij dat pakketje te geven, zodat ik het kon openen en me daarna kon identificeren met mijn paspoort. Raar verhaal, maar goed. Ik heb in ieder geval weer een Nederlands paspoort en kan er weer vijf jaar tegenaan!

Zie dus de foto´s!

  • 30 Juni 2010 - 13:35

    Claudette:

    Jouw paspoort-verhaal klinkt als een reclame in Nederland met 'de paarse krokodil' (moet je maar eens googelen).
    Wat is de slaapkamer boven opgeknapt, echt mooi! Mochten jullie tzt een nieuw projectje zoeken, bij ons in huis zijn altijd nog wel wat klusjes ;-) Xx

  • 30 Juni 2010 - 16:06

    Oma:

    lieve ilse,
    wat een gedoe met je pas.
    de slaapkamer is leuk geworden.
    ik hoop dat je vlug werk vind.
    tot ziens in zweden.
    groetjes oma.

  • 07 Juli 2010 - 06:56

    Ida:

    Hoi Ilse,

    Het is echt allemaal mooi geworden! En een baan vind je wel weer. Geniet maar lekker van de zomer.

    Liefs,
    Ida

  • 10 Juli 2010 - 13:29

    HM Bosch:

    Robert kent mij wel.
    Leuk om dit allemaal te lezen.
    Zo af en toe log ik aan om te zien of er nog iets is.
    Groet van Harry Dordrecht.

  • 21 Juli 2010 - 14:07

    Mariette Staal:

    Hallo Ilse en Robert,

    Jullie huis wordt steeds mooier. Ben benieuwd wanneer ik nu eindelijk eens een keer de mogelijkheid heb om een keer te komen. Straks zitten jullie in Nederland en heb ik het nooit gezien (ligt aan mijzelf hoor, maar zie steeds geen gelegenheid/mogelijkheid). En .... prachtig paard ....
    Fijn dat je in elk geval een baantje hebt voor de zomermaanden (hoop dat je daarnaast ook zelf nog een beetje kan genieten van een paar vrije dagen, nu het zo mooi weer is). Hoop dat je straks weer iets nieuws zult vinden. Groetjes voor jullie beiden van Mariette en Wouter

  • 05 Augustus 2010 - 21:04

    Oma Castricum:

    Het huis lijkt zo langzamerhand een paleisje. Hebben jullie nog hout meegenomen naar Zweden? Wel een apart verhaal over je paspoort. Maar het kan nog gekker: ik heb 16x een vingerafdruk moeten geven
    Liefs, ook van opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Dag allemaal, Per half april ben ik in Zweden.... Via deze site zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen en belevenissen in Zweden!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 111178

Voorgaande reizen:

18 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: